Serwis decommerce.pl opublikował przeprowadzony ze mną wywiad nt. e-handlu w minionym (podsumowanie) i nowym (prognozy) roku. Chcesz poczytać?

 

Jakie zmiany w e-commerce przyniesie rok nr 2012? Przeczytaj wywiad (fot. za decommerce.pl)

O tegorocznym bilansie w polskim e-handlu, a także o oczekiwaniach i prognozach na nadchodzący rok rozmawiamy z Maciejem Dutko – wykładowcą Akademii Allegro, e-biznesmenem, autorem wielu publikacji na temat handlu internetowego.

decommerce: – Tegoroczne raporty i statystyki wskazują, że polski e-handel kwitnie. Co wywołało ten rozkwit?

Maciej Dutko: Obecne trendy w e-commerce są wypadkową wielu czynników. Tendencja wzrostowa jest naturalną konsekwencją wzrostu udziału e-handlu w rynku w ogóle, jaki panuje nieprzerwanie od kilku lat, mimo że dynamika tego wzrostu osłabła. Nie bez znaczenia są również stosunkowo nowe w polskim internecie modele e-biznesowe, które aktywizują zarówno kupujących (np. wszelkie serwisy już nie tyle „grupowe”, co „okazjowe”), jak i sprzedawców. Te ostatnie pozwalają na optymalizację procesów, a więc i kosztów (myślę tu m.in. o upowszechniającym się dropshippingu, czyli modelu sprzedażowym, minimalizującym ryzyko zamrażania kapitału).

Odpowiadając na pytanie o powody „kwitnięcia” polskiego e-handlu dodam, że tak naprawdę nadal jest on w naszym kraju na etapie wczesnego przedwiośnia. Prawdziwy rozkwit e-commerce przewiduję dopiero w nadchodzącym 5-leciu (choć brzmi to prawie jak „plan pięcioletni”). Jest to najzwyklejsza osmoza: w związku z nadal bardzo niskim udziałem e-handlu w rynku w ogóle, „ciśnienie” jeszcze przez kilka lat będzie powodowało migrację tradycyjnej sprzedaży w kierunku narzędzi i kanałów wirtualnych.

– W bieżącym roku gwałtownie wzrosła ilość sklepów internetowych (wg niektórych statystyk nawet trzykrotnie w stosunku do ub.r.). Czy e-biznes w Polsce rzeczywiście stał się dochodowy, czy po prostu bardziej popularny niż np. dwa lata temu?

(…)

[Wywiad w całości możesz przeczytać w serwisie decommerce.pl – zapraszam]

 

3 komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    • To były stare czasy: serwis decommerce.pl zdążył zniknąć, a z nim – nasz wywiad. Pewnie mam go gdzieś w e-archiwum, ale szkoda szukać – sporo się już zmieniło, więc tekst można byłoby tylko potraktować jako ciekawe proroctwo:)

    • Udało się wyszperać wywiad w archiwum niepamięci:) Proszę:
      http://evolu.pl/wp-content/uploads/2016/01/2011-decommerce-Liczę-na-odwrót-od-złej-chińszczyzny.pdf

      W rozmowie z decommerce.pl w 2011 zwiastowałem m.in. schyłek serwisów grupowych (które – de facto – wtedy dopiero zaczęły rozkwitać, ale rzeczywiście szybko załapały spadki). Liczyłem też na stopniowe odchodzenie od „złej chińszczyzny”, co faktycznie zaczęło się dziać. Nie doczekaliśmy się natomiast spodziewanego wkroczenia do Polski Amazona – no niby już jest, ale wciąż go nie widać ani nie słychać.

      Z kolei coś, czego nie przewidziałem, to następujące głównie od 2013 r. spore zmiany w Allegro, powodujące exodus sprzedawców (źle przyjęte zmiany w interfejsie użytkownika, rezygnacja ze szkoleń dla e-sprzedawców, wreszcie: wprowadzenie „Trafności”).

Maciej Dutko

Na co dzień prowadzę firmę edytorską Korekto.pl (korekta tekstów), w ramach projektu Audite.pl pomagam też e-sprzedawcom usunąć z ich ofert błędy psujące sprzedaż. Jeśli czas mi pozwala, dzielę się wiedzą podczas szkoleń i zajęć na najlepszych uczelniach biznesowych w Polsce (na zlecenie Allegro przeszkoliłem ponad 10 tys. sprzedawców i drugie tyle studentów).

Spłodziłem kilkanaście książek, w tym:
„Mucha w czekoladzie”,
„Targuj się! Zen negocjacji”,
„Efekt tygrysa”,
„Nieruchomościowe seppuku”
„Biblia e-biznesu” (to ponoć największy tego typu projekt na świecie).

Prowadzę szkolenia z niestandardowej obsługi klienta („Zen obsługi klienta”), z negocjacji („Zen negocjacji”) oraz ze skutecznych metod zwiększania e-sprzedaży („E-biznes do Kwadratu”) - uczestnicy tego ostatniego chwalą się nawet kilkusetprocentowymi wzrostami;).

Więcej: www.dutko.pl i www.wikipedia.pl.

Moje książki i szkolenia

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Korzystam i polecam

Hosting i domeny od lat mam w Domeny.tv – kocham ich za indywidualne podejście i pomoc zawsze, kiedy jej potrzebuję (podaj kod „evolu-evolu” i zdobądź 10% zniżki)


Jeśli dobre i praktyczne książki, to tylko w moim ukochanym Helionie!


Jako audiobookoholik a zarazem akcjonariusz Legimi korzystam z ogromu e- i audioksiążek w tym serwisie (sprawdź – 30 dni za darmo).


A jako że nie zawsze mam czas zadbać o zdrowe jedzenie, od lat pomaga mi wygodny i zdrowy katering z dostawą pod same drzwi, Nice To Fit You, który również polecam!


Rekomenduję tylko to, co sam lubię i z czego korzystam. Jeśli i Ty skorzystasz z moich rekomendacji, otrzymam drobną prowizję od firm, które polecam. A więc wygrywamy wszyscy i promujemy dobre i innowacyjne biznesy. Dzięki!

Mucha w czekoladzie, Maciej Dutko