Słownik Dutkonia

Kilka lat temu jeden z Czytelników mojego bloga i książek zadał sobie trud i wypisał znalezione w nich, a stworzone przeze mnie neologizmy i nowe terminy biznesowe. Kontynuując tę nową świecką tradycję, w tym miejscu będę sukcesywnie uzupełniał „Słownik Dutkonia” (kolor pomarańczowy oznacza ostatnio dodane określenia):

Awans konsumpcyjnyRozwiń
(Własna marka na Allegro) – dołączenie do elitarnego grona użytkowników jakiegoś dobra, będące przedmiotem pożądania samym w sobie, silniejszym nawet niż samo posiadanie tego dobra (np. wejście w krąg posiadaczy iPhone’ów, Rolls-Royce’ów, luksusowych domów itp.).
Biznes na CyklopaRozwiń
(Co gryzie e-sprzedawcę, czyli demony polskiego e-biznesu) – model biznesowy oparty na „zapatrzeniu” w jeden tylko kanał sprzedażowy, z ignorowaniem pozostałych. W efekcie, w razie spadku jego efektywności sprzedawca traci płynność. „Cyklop” jest tu więc metaforą biznesu o jednym oku, które w razie oślepienia oznacza całkowitą utratę wzroku.
Branding rekomendacyjnyRozwiń
(Biblia e-biznesu) – promowanie ulubionych marek przez samych konsumentów, np. w ramach marketingu wirusowego. Kliknięcie przez użytkownika przycisku „Lubię to” pokazuje osobom z sieci kontaktów preferowane przez niego produkty czy marki. Zob. też → deklarator sympatii, uprawianie wirusa
Brandtelling Rozwiń
(Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament) – opowieść marki: tło jej powstania, zmiany, historia, zaangażowanie w lokalne i globalne działania, emocje narosłe wokół marki i inne elementy, które sprawiają, że marka niejako „opowiada firmę”.
Cena betonuRozwiń
 (10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – poziom ceny produktu, osiągany często przez sprzedawców działających w modelu →cenocentryzmu, poniżej której większość sprzedających nie jest już w stanie zejść bez drastycznego lub nawet całkowitego spadku opłacalności transakcji.
Cenodajka Rozwiń
(Efekt tygrysa, IV s. okładki) – ironiczne określenie sprzedawcy (głównie internetowego), którego jedyną „strategią” konkurencyjną jest rywalizowanie jak najniższą ceną (dawanie ceny).
CenocentryzmRozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – model sprzedażowy, w którym sprzedawca nie zadaje sobie trudu budowania unikalności oferty lub ekspozycji korzyści, koncentrując się wyłącznie na zapewnieniu klientowi jak najniższej ceny produktu. Zob. też →produkt płaski, produkt trójwymiarowy, pozacenizm.
Cierpliwość konsumenckaRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 55) – wytrwałość klienta oczekującego na zamówiony przez Internet towar. Jest odwrotnie proporcjonalna w stosunku do czasu, jaki upłynął od złożonego zamówienia.
Ciocia Unia Rozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 09.12.2010) – ironiczne określenie Unii Europejskiej, rozumianej jako hojnego dobrodzieja, z rozmachem przekazującego pieniądze na realizację różnych, niekiedy absurdalnych projektów. Określenie nawiązuje do personifikacji Stanów Zjednoczonych, przez lata PRL-u kojarzonych z bogatym „Wujem Samem”, przesyłającym paczki żywieniowe zza Oceanu.
Ciocia WikiRozwiń
– żartobliwo-ironiczne określenie serwisu Wikipedia, jako dostawcy wszelakiej wiedzy i mądrości.
Crosselling alternatywnyRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 105) – oferowanie klientowi innego produktu niż poszukiwany przez niego (np. w razie braku towaru A, oferujemy zamiennik – towar B),
Crosselling perswazyjnyRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 106) – oferta nabycia danego dobra pod presją czynnika zewnętrznego, np. ograniczonego czasu promocji lub małej liczby egzemplarzy promocyjnych.
Crosselling spersonalizowanyRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 104) – sprzedaż krzyżowa stosowana w e-handlu, wykorzystująca mechanizmy zapamiętujące historię zakupów danego klienta. Dzięki temu, przy kolejnej wizycie w sklepie internetowym można zaproponować mu produkty komplementarne do wcześniej zakupionych.
Crosselling ukrytyRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 104) – niebezpośrednia forma zachęcania klientów do zakupu innych produktów z oferty sprzedawcy (np. „Najlepsze efekty osiągniesz stosując dodatkowo produkt Y”).
Cyfrowe samobójstwo Rozwiń
(Technologia informacyjna, zajęcia na UWr., 2003) – skutek psychologicznego przeciążenia człowieka nadmiarem komunikatów płynących z kanałów wirtualnych (np. serwisy informacyjne, społecznościowe, e-mail, komunikatory), polegający na częściowym lub całościowym, stałym lub przejściowym wycofaniu się z obecności w internecie (może to być zamknięcie swojego profilu na Facebooku czy Twitterze, likwidacja bloga, usunięcie konta e-mail itp.; jednym słowem odcięcie się od dotychczasowych kanałów e-komunikacji). Cyfrowe samobójstwo zazwyczaj jest procesem przejściowym, prowadzącym do → cyfrowego zmartwychwstania.
Cyfrowe zmartwychwstanieRozwiń
 – reaktywacja wcześniej wstrzymanej aktywności w internetowych kanałach komunikacyjnych (np. założenie nowego lub wznowienie wcześniej posiadanego profilu w serwisie społecznościowym, ponowne uruchomienie konta e-mail itp.).
Czarny copywritingRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 57) – wszelkie nieetyczne elementy opisu oferty, mające zmanipulować klienta i wymusić na nim decyzję zakupową wbrew jego woli lub przez wprowadzenie go w błąd. Najczęstszym elementem czarnego copywritingu jest stosowanie „gwiazdek” i zasad ukrytych w „drobnym druku”.
Deklarator sympatiiRozwiń
(Biblia e-biznesu) – aktywny, graficzny element serwisu, mający na celu wyrażenie przez klienta jego opinii o produkcie. Najpopularniejsze deklaratory sympatii to facebookowe „Lubię to” czy google’owski „Przycisk +1”. → zob. też branding rekomendacyjny, uprawianie wirusa
Drogowskaz zakupowyRozwiń
(Biblia e-biznesu) – świadomie stosowane przez sprzedawcę elementy ułatwiające klientowi wybór właśnie jego oferty pośród wielu ofert konkurencyjnych. Takimi naturalnymi wskaźnikami jakościowymi są m.in.: marka, zaufanie, profesjonalna wizualizacja oferty, rekomendacje konsumenckie itp. Najpopularniejszym pozajakościowym drogowskazem zakupowym jest natomiast cena.
Druk fastfoodowy, self-fastfood-publishing Rozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 16.04.2014) – sposób szybkiego i łatwego druku książek, niewymagający dużych inwestycji, skomplikowanego procesu edytorsko-poligraficznego ani uzależnienia od wydawcy. Model ten dedykowany jest głównie osobom, które chcą wydać własną publikację samodzielnie, najczęściej w niewielkim nakładzie. Bazuje na druku cyfrowym, często w formie „print on demand” (druk na żądanie), w której możliwe jest wykonanie nawet pojedynczych egzemplarzy pełnowartościowej publikacji papierowej. Tego rodzaju systemy sefl-publishingowe (np. WydacKsiazke.pl) posiadają zazwyczaj kalkulator, pozwalający oszacować koszt usługi w zależności od zadanych parametrów publikacji (m.in. nakład, ilość stron, format, rodzaj papieru, typ oprawy itp.). Nazwa „druk fastfoodowy” nawiązuje oczywiście do szybkości i łatwości całego procesu oraz jego alternatywności wobec tradycyjnych procesów wydawniczych.
Dżobsism Rozwiń
(od nazwiska Steve’a Jobsa) – zestaw cech właściwych przedsiębiorcy, których ucieleśnieniem był S. Jobs: innowacyjność, agresywna kreatywność, świadome kształtowanie rynku, nieuleganie stereotypowym przekonaniom ani dogmatom (np. niskiej ceny, ale też negowanie powszechnych i przyjętych przez użytkowników standardów), odrzucenie konwencjonalnych badań marketingowych.
Efekt „łee...”Rozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 9: Brak rzetelnościMensis.pl, nr 19/5/2013, s. 34) – rozczarowanie klienta towarem zamówionym przez internet z powodu nierzetelnej jego prezentacji w ofercie sprzedażowej. Efekt „łee…” jest konsekwencją przekłamywania przez e-sprzedawcę informacji o produkcie tak w opisie produktu, jak i jego wizualizacji (np. retuszowane i upiększane zdjęcia). Przeciwieństwo efektu „wow!”, stanowiącego pozytywne zaskoczenie klienta.
Efekt synergii w e-handlu Rozwiń
(E-biznes po godzinach) – zdolność pozyskiwania znacznie większej liczby klientów dzięki udostępnieniu ofert wielu sprzedawców w obrębie jednej platformy sprzedażowej. W tradycyjnym biznesie modelowym przykładem są centra i galerie handlowe, które – dzięki zgromadzeniu wielu sklepów i punktów usługowych na ograniczonej powierzchni – są w stanie przyciągnąć więcej konsumentów niż wszystkie te podmioty byłyby w stanie zdobyć działając niezależnie. W Internecie na zjawisku synergii bazują platformy e-commerce takie jak pasaże handlowe czy platformy aukcyjne (np. Allegro.pl).
Ekspresja konsumenckaRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 40) – łatwość dzielenia się przez klientów swoimi emocjami zakupowymi, zwłaszcza w środowisku Internetu społecznościowego.
Emocjonalizacja zakupu Rozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 1: „Informuję” zamiast „zachęcam”, Mensis.pl, nr 11/9/2012, s. 19) – przeciwieństwo lub dopełnienie (w zależności od formy użycia) popularnie stosowanej przez sprzedawców techniki „racjonalizacji zakupu”. Emocjonalizacja decyzji zakupowej ma na celu dostarczenie klientowi dodatkowych pozaracjonalnych impulsów do zakupu, powinna więc odwoływać się do wpływania na stany emocjonalne odbiorcy komunikatu. → zob. też technika zmasowanej argumentacji

Erozja strony WWW Rozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 20.07.2012) – postępujący spadek skuteczności serwisu internetowego z powodu utraty jakości. Elementy odpowiedzialne za ową „erozję skuteczności” można wyeliminować lub poprawić zwłaszcza w takich obszarach jak: użyteczność, ergonomia, funkcjonalność, dostępność a także wszelkie obszary działań marketingowych.
Ewolucjonizm informacyjny Rozwiń
(Informacja w Internecie, s. 125) – teoria rozwoju ludzkości w kontekście umiejętności przetwarzania i wykorzystania informacji. Rozwój ten przebiega od wykorzystywania prostych danych (człowiek pierwotny), przez świadome pozyskiwanie i wykorzystanie informacji (społeczeństwo informacyjne), budowanie z nich zasobów wiedzy (społeczeństwo wiedzy), po przyszłe formy ewolucji społecznej: inteligencję, świadomość i mądrość.
Feedback medialnyRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 14) – komunikacja zwrotna od odbiorców do nadawców, głównie w mediach tradycyjnych (np. listy do redakcji, telefony do studia itp.).
Fejsbuknąć Rozwiń
– jedna z czynności w serwisie Facebook, mająca na celu rozpowszechnienie lub odniesienie się do danej treści (polubienie, udostępnienie lub skomentowanie cudzej aktywności).
FejsBóg Rozwiń
– ironiczne określenie najpopularniejszego serwisu społecznościowego, który dla wielu internautów stał się najważniejszym miejscem w sieci, stanowiącym wyrocznię wszelkich prawd i trendów.
Fejshibicjonizm Rozwiń
– typowe dla serwisów społecznościowych publiczne obnażanie spraw, przed erą Facebooka uchodzących za osobiste, a nawet intymne.
Globalna wiochaRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 126) – zaprzeczenie McLuhanowskiej „globalnej wioski” ¬ perspektywiczny stan rozwoju ludzkości, grożący jej w razie nieumiejętnego poruszania się w coraz liczniejszych źródłach i zasobach informacyjnych.
HiperkomunikacjaRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 18) – przerost społecznych potrzeb komunikacyjnych, który nastąpił po upowszechnieniu się narzędzi łatwej i taniej komunikacji międzyludzkiej, prowadzący do powiększania się szumu komunikacyjnego poprzez generowanie i powielanie bezwartościowych komunikatów zwłaszcza w Internecie.
Hiperpodaż danychRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 43) – nadmierna aktywność informacyjna mediów i innych nadawców (także komercyjnych), implikowana najczęściej chęcią zdominowania danej branży (według zasady: nie ważna jakość, ale ilość generowanych treści).
Homo e-comerciensis Rozwiń
(E-biznes po godzinach) – człowiek zakupowy, istota kalkulująca, która nie tylko kieruje się ślepym instynktem najniższych cen, ale uwzględnia też inne istotne elementy racjonalizujące wybory konsumenckie (jakość, ekologię, społeczną odpowiedzialność sprzedawcy/producenta itd.).
Inteligencja negocjacyjna Rozwiń
(Targuj się! Zen negocjacji) – nawiązujący do „inteligencji emocjonalnej” postulat prowadzenia negocjacji nie w oparciu o bezduszne techniki wywierania wpływu i manipulacji, ale o empatię, etykę i efektywność bazującą na zdrowych zasadach oraz relacjach win – win.
Kac marketingowyRozwiń
(E-biznes po godzinach) – świadomość wyrzuconych w błoto pieniędzy na nieudane działania marketingowe: nieefektywne kampanie i niedziałające formy reklam (zobacz wpis „Ślepota bannerowa, czyli…”).
Kac zakupowyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 68) – spóźnione poczucie niezadowolenia klienta z dokonanego zakupu, ale nie z powodu jego niskiej jakości, lecz przydatności nabywcy. Jest następstwem zakupów dokonywanych pod wpływem nieracjonalnego impulsu lub manipulacji ze strony sprytnego sprzedawcy.
Konsumencka inkwizycjaRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 46) – określenie feedbacku konsumenckiego, odbywającego się zwłaszcza w środowisku web 2.0. Określenie odnosi się do bezpardonowych opinii wystawianych firmom i produktom przez użytkowników forów internetowych, blogów oraz internetowych serwisów rekomendacyjnych.
KontrowirusRozwiń
(Biblia e-biznesu) – działanie w nurcie marketingu wirusowego, gdzie główną zachętą do powielania treści przez internautów jest przekaz kontrowersyjny (np. liczne reklamy z kampanii Benettona: ksiądz całujący się z zakonnicą, czarna kobieta karmiąca białe niemowlę, zdjęcie afrykańskiego żołnierza trzymającego ludzką kość i inne).
Kwarantanna produktu Rozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 08.12.2012) – okres intensywnego testowania produktu przez klienta w pierwszych dniach po zakupie. Wydłużenie przez e-sprzedawcę prawa zwrotu towarów z ustawowych 10 do np. 30 dni wydłuża również trwanie okresu „kwarantanny”, zmniejszając intensywność testowania produktu, a więc i ryzyko zwrotu przez klienta.
Lead odwróconyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 18) – wprowadzenie do oferty sprzedażowej, w którym pozornie mało istotne informacje prezentowane są na początku opisu (np. informacja o dyskretnej przesyłce w ofercie sprzedaży artykułów erotycznych może być jedną z najważniejszych dla klienta, dlatego jej prezentacja już na wstępie może determinować późniejsze decyzje zakupowe).
Lead prowokatywnyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 18) – jedna z technik NLP, wymuszająca na odbiorcy komunikatu zachowanie odwrotne do sformułowanego, np. „Jeśli nie chcesz zmienić swojego życia, nie klikaj w ten odsyłacz”.
Lead pytający Rozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 18) – wstęp do oferty sprzedażowej, odwołujący się zazwyczaj w formie pytającej do doświadczeń klienta, np. „Czy myślałeś kiedykolwiek, w jaki sposób…?”
Lead witającyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 18) – mało efektywne rozpoczęcie oferty sprzedażowej, sprowadzające się do powitania odbiorcy treści, np. „Witamy na naszej stronie WWW”.
Lead właściwyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 18) – wprowadzenie podobne do klasycznego leadu informacyjnego: na wstępie podaje się najważniejsze elementy oferty (przedmiot sprzedaży, najważniejsze zalety i parametry), a w dalszej kolejności informacje szczegółowe i drugorzędne.
Logotyp domenowyRozwiń
(Domeny internetowe. Krótko i na temat, s. 84) – znak towarowy firmy lub produktu, zawierający adres strony internetowej
Marketing charytatywnyRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 132) – bazujący na społecznej odpowiedzialności biznesu element oferty, podkreślający prospołeczne działania oferenta (np. „1% naszych zysków przeznaczamy na wsparcie Fundacji XYZ”). Badania dowodzą, że firmy umiejętnie informujące o takich działaniach, skuteczniej przyciągają klientów.
Media dialoguRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 32) – media o komunikacji dwu- lub wielokierunkowej, np. Internet.
Media monologuRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 32) – tradycyjne media o jednokierunkowym przepływie informacji, np. telewizja, prasa.
Mikro-ambasador markiRozwiń
(Biblia e-biznesu) – klient, który dzięki łatwym w użyciu i atrakcyjnym narzędziom rekomendacyjnym (serwisy społecznościowe, serwisy rekomendacyjne, fora dyskusyjne) staje się propagatorem danej marki w gronie własnych, często wirtualnych, znajomych. Spontaniczność i łatwość „mikro-ambasadorowania” wynika z powszechnej dostępności → deklaratorów sympatii.
Neointernet Rozwiń
(Oblicza sieci. Ewolucja interfejsu stron WWW; w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, s. 114, 116) – okres rozwoju internetu po roku 1993; powstała wówczas przeglądarka Mosaic, której interfejs graficzny zrewolucjonizował podejście i postrzeganie zasobów sieciowych. Okres przed 1993 rokiem → ” state=”close „]zob. paleointernet.
Nierot Rozwiń
– podobnie jak „nielot”, produkt niemogący „oderwać się” do lotu, tj. nierotujący. Nieroty, jako produkty o słabej jednostkowej mocy sprzedażowej, można wszak wykorzystać do budowania mocnego długiego ogona.
Nieśmiertelność marki Rozwiń
(E-biznes po godzinach) – termin odnoszący się do brandingu, określający marki, które przestały już istnieć, a mimo to poziom ich rozpoznawalności oraz świadomości wśród konsumentów pozostaje niezwykle wysoki (przykładem takiej nieśmiertelnej marki jest CPN – Centrala Produktów Naftowych przestała istnieć w 1999 r., ale do tej pory tysiące kierowców mawiają: Jadę zatankować na CePeeN).
Nowotwór informacyjnyRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 19) – zjawisko nazywane także „efektem luster” – zaistnienie jednego faktu odzwierciedlane jest przez setki mediów. Komunikaty są multiplikowane, a liczba danych przesyłanych w Sieci namnaża się, mimo że wszystkie te komunikaty dotyczą jednego tylko wydarzenia.
Ocieplenie markiRozwiń
 (10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – działania marketingowe zmierzające do zmiany postrzegania danej marki na bardziej przyjazną szerokiemu gronu odbiorców lub poszczególnym jego grupom. Klasycznym przykładem ocieplenia marki jest kampania reklamowa „Serce i Rozum”, w której Telekomunikacja Polska skutecznie zrywała z wizerunkiem korporacji skostniałej, nieprzyjaznej i zbiurokratyzowanej. Zob też. →rewaloryzacja wizerunkowa.
Odwrócona konkurencjaRozwiń
(E-biznes po godzinach) – patologiczne zjawisko ekonomiczne, charakterystyczne dla czasów niedoboru i reglamentacji towarów (np. Polska lat 80. XX w.), w którym to nie producenci rywalizują o uwagę klienta, lecz konsumenci walczą o dostępność do podstawowych dóbr.
Odwrócony lejek sprzedażowy Rozwiń
(szkolenie „Allegro dla Biznesu”, Kraków, 04.04.2012) – błędna strategia sprzedawców internetowych, przekonanych, że klient, do którego adresowana jest ich oferta, ma odpowiednią wiedzę pozwalającą na znalezienie tej oferty. Przeświadczenie takie bazuje na niewłaściwym założeniu a priori, że klient już zna produkt oraz opisujące go specjalistyczne słowa kluczowe, a także że szuka konkretnego produktu z danej kategorii produktowej. W efekcie użycia zawężonych słów kluczowych (np. „Z750S” zamiast „motocykl Kawasaki Z750S”, „Vostro” zamiast „laptop Dell Vostro”, „Galia Super” zamiast „akwarium Galia Super”) potencjał wyszukiwawczy oferty ograniczony jest do ścisłej, niewielkiej grupy odbiorców poszukujących konkretnych marek czy modeli produktów; osoby szukające produktów wg kategorii, ale bez doprecyzowania modelu czy marki (np. „motocykl sportowy”, „laptop Dell”, „akwarium”) nie odnajdą oferty. Ma tu więc miejsce nieświadome najczęściej zawężenie targetu, zamiast próby dotarcia do szerszej grupy odbiorców, co obrazuje metafora odwróconego lejka:

→ ” state=”close „]zob. też syndrom eksperta
Odwrócony stereotypRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 14) – technika copywriterska, polegająca na odwołaniu się do jakiegoś stereotypu, ale w przeciwnej kompozycji. Przykładem takiego zabiegu jest zastosowanie w jednej z reklam Opla karteczki samoprzylepnej, służącej do zapisywania spraw, o których należy pamiętać. Tym razem jednak reklamodawca napisał na niej „Zapomnij o…”, wyliczając przykre rzeczy, o które nie trzeba się będzie martwić po zakupie danego auta.
Organic marketingRozwiń
– działania marketingowe, odmienne od starannie wyreżyserowanych tradycyjnych kampanii. Istotą organic marketingu jest spontaniczność, prosty i niezafałszowany przekaz pozbawiony manipulacji czy sztuczek socjotechnicznych, a bazujący na autentycznym przekonaniu sprzedającego i na faktycznych wartościach produktu. Pod tym względem organic marketing zbliżony jest więc do marketingu bazującego na zdrowych i godnych zaufania rekomendacjach konsumenckich, ale też bazuje na organicznej, niezmanipulowanej treści (w czym stanowi inspirację dla content marketingu).
Paleointernet Rozwiń
(Oblicza sieci. Ewolucja interfejsu stron WWW; w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, s. 114, 116 oraz Informacja w Internecie, s. 12) – epoka Internetu przed 1993 r., mało przyjaznego wizualnie, nieznającego praktycznie usługi WWW ani graficznych interfejsów użytkownika). Okres po roku 1993 → ” state=”close „]zob. neointernet.
Paleomarka, litomarkaRozwiń
– marka, która w ciągu wielu lat obecności na rynku nie tylko wysoko wypozycjonowała się w świadomości odbiorców, ale wręcz „wryła się” w nią i – niczym prehistoryczne napisy wyryte w kamieniu – nie ulega zatarciu mimo upływu czasu. → ” state=”close „]zob. też nieśmiertelność marki
Pamięć markiRozwiń
(E-biznes po godzinach) → ” state=”close „]zob. nieśmiertelność marki i paleomarka
Paradoks anonimowej marki → Rozwiń
zob. syndrom No Name
Paradygmat generowania treściRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 14) – ogólny model tworzenia treści w obrębie danego medium. Zmianę ogólnego paradygmatu generowania treści miała miejsce np. w chwili umasowienia się serwisów web 2.0, które zarządzanie zasobami oddały w ręce użytkowników.
Paradygmat medialnyRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 32) →” state=”close „] zob. paradygmat generowania treści
Personal identityRozwiń
(Efekt tygrysa) – pojęcie odnoszące się do personal brandingu (czyli budowania osobistej marki), obejmujące świadome działania wizerunkowe, które pozwalają nadać danej osobie pewne charakterystyczne i rozpoznawalne cechy. Personal identity to przeniesienie idei corporate identity (identyfikacja/tożsamość wizualna firmy) na sferę osobistą: podobnie jak firmy, również osoby zainteresowane budowaniem marki własnej mogą posługiwać się charakterystycznymi kolorami i znakami (logo), sloganem, czcionką itp. lub też stosować inne, niestandardowe elementy wyróżniające, definiujące ich publiczny image, czyli prywatną identyfikację/tożsamość wizualną). Przykłady: muzyk Michał Wiśniewski i jego czerwona (później zielona) fryzura; podróżnik Wojciech Cejrowski i jego występowanie boso; polityk Andrzej Lepper i jego biało-czerwony krawat; polityk Janusz Korwin-Mikke i jego mucha; Winston Churchill i typowe dla niego cygaro.
Pasjoholizm Rozwiń
– odpowiednik „pracoholizmu” dla osób, dla których praca, na którą przeznaczają olbrzymią ilość czasu, jest ich prawdziwą pasją.
Plankton mini-sprzedawców Rozwiń
(wywiad dla decommerce.pl) – „namnażający” się w handlu elektronicznym drobni sprzedawcy, którzy – zachęceni łatwością rozpoczęcia działalności w środowisku wirtualnym – chętniej niż kiedykolwiek wcześniej próbują swoich sił w przedsiębiorczości. Zjawisko to ma zarówno dobre, jak i złe skutki dla branży. Jego zaletą jest postępująca dywersyfikacja rynku i wzrost konkurencyjności. Wśród mini-przedsiębiorców dominują jednak firmy zakładane amatorsko, bez odpowiedniego przygotowania właścicieli ani infrastruktury sprzedażowo-logistycznej, co przekłada się na częstsze postrzeganie e-handlu jako mniej profesjonalnego niż handel tradycyjny i częściową rezygnację przez konsumentów z zakupów przez Internet. Zob. też →” state=”close „]rozcieńczenie rynku
Poprzeczka motywacyjna Rozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 108) – poziom motywacji pracownika do pracy, mający uwarunkowania wewnętrzne (np. charakterologiczne), jak i zewnętrzne (od motywacji niskich, jak np. poziom wynagrodzenia, po uwarunkowania organizacyjne; w tym ostatnim kontekście uwagę zwraca np. bardziej podatny na wahania poziom motywacji u osób pracujących w trybie telepracy).
PozacenizmRozwiń
 (10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – model sprzedażowy, w którym sprzedawca wykorzystuje pozacenowe argumenty i techniki wpływania na decyzje zakupowe klienta (odwoływanie się do emocji, język korzyści itp.). Zob. też →produkt płaski, produkt trójwymiarowy, cenocentryzm.
Prawo znaczenia marki Rozwiń
(Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament) – znaczenie marki sprzedawcy w procesie podejmowania decyzji zakupowej przez kupującego rośnie proporcjonalnie do wartości transakcji.
Produkt płaskiRozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – produkt (towar, usługa) powtarzalny, któremu brakuje unikalności w swojej grupie rodzajowej (np. ten sam model telewizora u różnych sprzedawców), i którego wybór przez klientów determinowany jest zazwyczaj według płaskiego kryterium niskiej ceny. Przełamanie „płaskości” produktu możliwe jest dzięki nadaniu jego ofercie sprzedażowej odpowiednich cech unikalnych, ekspozycję korzyści pozacenowych. Zob. też → produkt trójwymiarowy, cenocentryzm
Produkt trójwymiarowy, produkt wielowymiarowyRozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Przekleństwo niskiej ceny, w przygotowaniu) – towar lub usługa, której cechy unikalne lub odpowiednia ekspozycja korzyści minimalizują znaczenie ceny w decyzji zakupowej klienta (np. „Wybiorę wycieczkę do miejsca X, mimo że jest droższa niż wycieczka do miejsca Y, ponieważ przewoźnik oferuje dodatkowe atrakcje A, B i C”). Zob. też → produkt płaski, cenocentryzm
Program naiwnościowyRozwiń
(Bezpowrotnie utracona lojalność) – złej jakości program lojalnościowy, nastawiony na pozyskiwanie i utrzymanie klientów poprzez kuszenie ich korzyściami, jakie z założenia mają być im później odebrane poprzez liczne niekorzystne ograniczenia i zapisy regulaminowe (np. krótki termin wykorzystania punktów lojalnościowych, dodatkowe warunki uzyskania premii typu cashback, utrudnienia w realizacji deklarowanych profitów itp.). Programy stwarzające podobne bariery to m.in. system partnerski Accor (globalna grupa hotelarska), Alior Sync (bank), ale też popularny w Polsce program Payback (nieprawidłowe informacje w opisach nagród, zakłócenia w procesie realizacji zamówień itp.).
Pułap wydolności e-usługRozwiń
(Biblia e-biznesu) – górna liczba zamówień możliwa do wykonania w jednostce czasu. Osoby świadczące e-usługi prędzej czy później docierają do limitu, którego samodzielnie nie są w stanie przekroczyć. Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie możliwości, jakie dają m.in. outsourcing czy telepraca i podzlecanie wykonywania usług innym. Jest to jednoznaczne z przejściem z modelu „wykonawcy” na model „zarządzającego wykonywaniem”.
Rewaloryzacja wizerunkowaRozwiń
 (10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – świadoma lub nieświadoma zmiana postrzegania danej marki, firmy lub produktu pod wpływem zmieniających się czynników zewnętrznych i wewnętrznych oraz działań prowadzonych w celu zmiany postrzegania. Najbardziej klasyczne przykłady świadomie prowadzonej rewaloryzacji wizerunku były m.in. Telekomunikacja Polska (firma postrzegana jako postsocjalistyczny moloch postawiła na kampanię „Serce i rozum”, której celem było swego rodzaju „ocieplenie marki”) czy sieć Biedronka (zmiana postrzegania oferowanych produktów z tanich na „dobre jakościowo, ale nadal atrakcyjne cenowo).
Rozcieńczenie rynku Rozwiń
(wywiad dla serwisu decommerce.pl) – postępujący podział rynku e-commerce pośród lawinowo pojawiających się drobnych podmiotów gospodarczych, których zachęca niska bariera wejścia (np. niewielkie koszty otwarcia własnego e-sklepu). Skutkiem takiego „rozcieńczenia” jest postępujący wzrost podaży, wpływający na rosnącą konkurencję.
→ ” state=”close „]zob. też plankton mini-sprzedawców
Ruch oporu przeciw marketingowiRozwiń
(Biblia e-biznesu) – działania podejmowane przez konsumentów, mające na celu unikanie niechcianych komunikatów marketingowych. Ich przykładem jest blokowanie okien reklamowych oraz filtry antyspamowe w internecie, przełączanie kanału w telewizji podczas bloku reklam, ale też inicjatywy prawne czy społeczne (np. „Stop spamowi i spamerom!”). Opór klientów przed treściami promocyjnymi rodzi wymóg stosowania nowych, etycznych i skutecznych form promocji, działań w modelu win – win, w którym także odbiorca końcowy przekazu marketingowego odnosi korzyść (np. reklamy kontekstowe, marketing wirusowy).
Słowa - pustaki Rozwiń
(szkolenie „Allegro dla Biznesu”, Kraków, 04.04.2012) – wyrażenia stosowane przez autorów ofert sprzedażowych (a zwłaszcza tytułów), które cechuje niska wartość i skuteczność marketingowa. Np. „super”, „okazja”, „hit”, „wyprzedaż”, „promocja”, „cool”, „ekstra” itp.
Small marketingRozwiń
(E-biznes po godzinach) – szereg działań marketingowych, które można określić jako przyziemne, niemające nic wspólnego z teorią i praktyką wysokobudżetowych kampanii i strategii, opisywanych przez autorów licznych poradników ekonomicznych, ale nierealnych do zastosowania przez małych i średnich przedsiębiorców o ograniczonych środkach finansowych.
Socwirtualizm Rozwiń
(Efekt tygrysa) – zjawisko nawiązywania wirtualnych znajomości, nierzadko z osobami, których faktycznie nie znamy, zapoczątkowane przez serwisy społecznościowe, głównie Facebooka. Nazwa ma być grą słowną, nawiązującą do socrealizmu.
Społeczna akredytacja treści Rozwiń
(Informacja w Internecie, s. 29) – typowa dla Internetu społecznościowego współodpowiedzialność za generowane przez internautów treści. Szczególnie dobrze zorganizowana w serwisach typu wiki, np. w Wikipedii, gdzie każda modyfikacja treści jest analizowana i weryfikowana przez użytkowników.
Społeczeństwo inteligentneRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 126) – spodziewana kolejna po społeczeństwie informacyjnym i społeczeństwie wiedzy faza rozwoju ludzkości, cechująca się inteligentnym wykorzystaniem źródeł i zasobów wiedzy.
Sprzedażowa gra wstępnaRozwiń
(Biblia e-biznesu) – zespół działań marketingowych na poziomie oferty sprzedażowej, których celem jest „uwiedzenie” klienta, tj. przedstawienie produktu w kontekście zalet oraz korzyści wynikających z jego zakupu i posiadania. Sprzedażową grę wstępną należy uzależnić od → ” state=”close „]stopnia zaangażowania klienta w produkt.
Stopień zaangażowania klienta w produktRozwiń
(Biblia e-biznesu) – ilość informacji, jakie posiada klient na temat oferowanego przez e-sprzedawcę produktu, wynikający z jego wcześniejszych doświadczeń konsumenckich. Od określenia poziomu znajomości produktu zależeć powinien sposób stworzenia oferty sprzedażowej: odbiorca doświadczony nie będzie wymagał podawania szeregu informacji marketingowych, w przeciwieństwie do klienta nowego, któremu w celu przekonania do zakupu należy przedstawić możliwie pełny obraz zalet i korzyści danej oferty.
→ ” state=”close „]zob. też sprzedażowa gra wstępna
Strategia nogogłaszczek Rozwiń
(od zachowań pająków, które jedną z par odnóży – nogogłaszczkami – badają i analizują elementy otoczenia) – w marketingu zestaw działań „na wyczucie”, podejmowanie prób i popełnianie błędów w celu ustalenia najbardziej efektywnych działań i wykluczenia nieskutecznych. Założeniem nie jest działanie bez strategii czy na ślepo, lecz w oparciu o możliwie szeroki wachlarz dostępnych narzędzi/technik/kierunków postępowania. Dzięki takiemu horyzontalnemu podejściu, osiągnąć można zamierzoną efektywność kampanii marketingowej. Strategia nogogłaszczek sprawdza się dobrze w sytuacjach niezbadanych, bezprecedensowych, innowacyjnych, gdzie nie ma możliwości ustalenia efektywnych działań przez pryzmat wcześniejszych doświadczeń (np. porównanie do konkurencji). Zalecana jest przy testowaniu technik nisko kosztowych i pozbawionych większego ryzyka.
Syndrom eksperta Rozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 07.04.2011) – częste wśród początkujących e-sprzedawców przeświadczenie, że ich produkty poszukiwane są wyłącznie przez specjalistów z danej branży; założenie takie skutkuje zaniedbaniem najszerszego grona potencjalnych odbiorców, czyli laików, co w efekcie prowadzi do spadku sprzedaży. → ” state=”close „]zob. też odwrócony lejek sprzedażowy
Syndrom No NameRozwiń
(wpis w Akademia-Internetu.pl z 21.02.2011) – brak świadomości i poczucia potrzeby promowania własnej marki w Internecie, charakterystyczny zwłaszcza dla początkujących sprzedawców aukcyjnych.
Syndrom targowiskaRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 38) – utożsamianie ofert w serwisach aukcyjnych z niskimi cenami oraz niską jakością. Takie podejście klientów wynika z pierwotnego modelu C2C (consumer to consumer), w jakim serwisy tego rodzaju powstawały. Stereotyp „targowiska” czy „bazaru” jest wciąż silny, mimo że platformy takie jak Allegro czy eBay dynamicznie ewoluują w kierunku modeli biznesu profesjonalnego: B2C (business to consumer), a nawet B2B (business to business).
Synergia mediówRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 33) – łączenie się i przenikanie poszczególnych mediów (np. telewizja internetowa).
Technika opowieściRozwiń
(Copywriting internetowy, s. 69) – sposób prezentowania sprzedawanego towaru, charakteryzujący się gawędziarskim stylem oraz dużą objętością tekstu. Technika uznana za mało skuteczną w ofertach sprzedaży przez Internet towarów o względnie niedużej wartości.
Technika telegrRozwiń
afu ” state=”close „](10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 1: „Informuję” zamiast „zachęcam”, Mensis.pl, nr 11/9/2012, s. 19) – prosta technika sprzedażowa, wykorzystywana w ofertach handlowych, polegająca na hasłowym „wystrzeleniu” w kierunku klienta najważniejszych informacji o produkcie:


Technika telegrafu nie tylko dostarcza w skondensowanej formie najważniejszych danych o ofercie (pełni więc funkcję leadu), ale stanowi też doskonały sposób wyeksponowania najważniejszych zalet/korzyści. Jednocześnie jest cennym filtrem dla klientów, dla których pewne parametry oferty mogą okazać się wykluczające (np. ktoś, kto ma lęk wysokości, nie zechce zamieszkać na wysokim piętrze – przedstawienie tej cechy oferty oszczędza więc czas klienta).
Rozwinięciem techniki telegrafu jest → ” state=”close „]technika zmasowanej argumentacji
Technika zmasowanej argumentacji, zmasowanRozwiń
a argumentacja ” state=”close „](10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 1: „Informuję” zamiast „zachęcam”, Mensis.pl, nr 11/9/2012, s. 19) – rozwinięcie → ” state=”close „]techniki telegrafu, polegające na „zasypaniu” klienta zaletami i obietnicami korzyści. W przypadku oferty wynajmu mieszkania, zastosowanie tej techniki może wyglądać następująco:


Zmasowana argumentacja ma na celu uzasadnienie klientowi i zracjonalizowanie (ale też „zemocjonalizowanie”) zakupu.
→ ” state=”close „]zob. też technika telegrafu
Telepracoholizm Rozwiń
(Telepraca – cienie i ciernieMensis.pl, nr 24/10/2013, s. 42) – zjawisko nadmiernego i przewlekłego zaangażowania w aktywność zawodową u osób pracujących w trybie zdalnym (telepraca).
Terror emocjonalny mediówRozwiń
(Informacja w Internecie, s. 33) – rozprzestrzenianie i wyolbrzymianie niepokojących społeczeństwo informacji w celu destabilizacji poczucia bezpieczeństwa i/lub wsparcia procesów sprzedażowych produktów zaradczych (np. medialna panika dotycząca świńskiej grypy, choroby wściekłych krów, meningokoków itp.).
Trudny sprzedawca Rozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 76) – termin wprowadzony w odpowiedzi na zjawisko „trudnego klienta”. Trudni sprzedawcy to najczęściej sprzedawcy internetowi, niedoświadczeni w obsłudze klientów na odległość, konfliktowi, niekiedy wręcz agresywni wobec nabywców.
Uprawianie wirusaRozwiń
(Biblia e-biznesu) – działania w nurcie marketingu wirusowego, mające na celu zachęcenie konsumentów do rozprzestrzeniania komunikatów marketingowych lub przynajmniej dzielenia się ze znajomymi sympatią do danego produktu czy marki (np. facebookowe „Lubię to”).
” state=”close „]→ zob. też branding rekomendacyjny, deklarator sympatii
Weryfikatory zaufaniaRozwiń
(Biblia e-biznesu) – elementy wpływające na poziom zaufania klienta do firmy. Najważniejszymi weryfikatorami zaufania są: marka własna, profesjonalizm prezentacji oferty, certyfikaty i nagrody, udokumentowane miejsca w rankingach, świadectwa rzetelności i innowacyjności, społeczna odpowiedzialność biznesu itp.
Wirus przedsiębiorczości – Rozwiń
zaprzeczenie teorii „genu przedsiębiorczości”, według której z przedsiębiorczością trzeba „się urodzić”. Wirus przedsiębiorczości zakłada, że myśleniem i działaniem przedsiębiorczym można się „zarazić” (np. poprzez inspirację właściwą lekturą, kontaktom z efektywnymi przedsiębiorcami, udział w odpowiednich szkoleniach itp.).
Wujek Google Rozwiń
– personifikacja wyszukiwarki Google, nawiązująca do popularnego w Polsce stereotypu wujka – Dobrej Rady, który zna odpowiedź na każde pytanie (postaci wywodzącej się z filmu „Miś”).
Wysza Rozwiń
(Nisza i unikalność w e-biznesie; w: E-biznes na Allegro) – przeciwieństwo niszy: obszar rynku mocno zagospodarowany przez konkurentów. Skuteczne „wejście” w wyszę jest możliwe, pod warunkiem umiejętnego budowania przewagi konkurencyjnej (głównie za pomocą poprawy jakości oferty, ekspozycji korzyści, poprawy obsługi klienta oraz poziomu zaufania do sprzedawcy, a także innych elementów pozacenowych).
Wyścig chomikówRozwiń
 (Efekt tygrysa) – ironiczne określenie zjawiska rywalizacji na rynku pracy (osoby prywatne) oraz w biznesie (przedsiębiorcy) jednostek słabych, niekreatywnych i pasywnych. Zjawisko widoczne m.in. wśród niektórych detalicznych sprzedawców internetowych,  „podkradających” wzajemnie swoje pomysły. Termin wyścig chomików w oczywisty sposób nawiązuje do spuścizny modnego w ostatnich 20 latach wyścigu szczurów.
Wywoływacz marki Rozwiń
(10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 4: Syndrom no name, czyli brak poczucia marki, Mensis.pl, nr 14/12/2012, s. 42) – każdy element corporate identity, którego widok (względnie: dźwięk/zapach/dotyk) powoduje u odbiorcy natychmiastowe skojarzenie z marką. Wywoływaczem są więc charakterystyczne: barwy firmowe, loga/logotypy, dźwięki i inne elementy, kojarzone z konkretną firmą czy produktem.
Zachłanność zakupowa Rozwiń
(E-biznes po godzinach) – paradygmat popytu konsumenckiego, typowy dla społeczeństw, które przeszły od gospodarki niedoboru (socjalizm) do gospodarki nadmiaru (kapitalizm). Jego głównym wyznacznikiem był hiperkonsumpcjonizm.
Zakupowy skok w bokRozwiń
 (10 grzechów głównych, czyli czego brakuje Twoim ofertom. Grzech 10: Brak jaj, czyli przekleństwo niskiej cenyMensis.pl, nr 20-21/6-7/2013, s. 56) – ryzyko utraty klienta na rzecz konkurencji. Do zakupowych skoków w bok najbardziej skłonni są klienci, których lojalność wobec marki i/lub sprzedawcy nie została należycie utrwalona (brak działań prolojalnościowych lub ich realizacja na kruchych podstawach, np. poprzez niską cenę).
Zasada jednoznacznościRozwiń
(E-biznes. Poradnik praktyka, s. 69) – postulat tworzenia ofert sprzedażowych w taki sposób, aby klient nie miał wątpliwości do żadnych elementów. Jest to w pewnym sensie zaprzeczenie klasycznego marketingu, bazującego na „uwodzeniu” klienta; postuluję, aby w Internecie – środowisku, które z założenia jest wyjątkowo niejednoznaczne i nie daje możliwości dotknięcia czy sprawdzenia towaru przed zakupem – wyjątkowo rezygnować z wszelkich niedopowiedzeń czy niejasności na rzecz precyzyjnego i rzetelnego opisu oferty.

I jeszcze garść nowych słówek (nie tylko biznesowych) wymyślonych przeze mnie z przymróżeniem mózgu;)

BanknotyzowaćRozwiń
– silniejsza alternatywa dla „monetyzować”.
LemingradRozwiń
– alternatywne określenie dla „Mordoru” – warszawskiego osiedla przy ul. Domaniewskiej, zamieszkałego w znacznym stopniu przez pracowników korporacji (nazywanych nie bez cienia złośliwości „lemingami”).
PostlogikaRozwiń
– słowo nawiązujące do głośnej w 2017 r. „postprawdy”, sugerujące już nie tylko mijanie się niektórych stwierdzeń z elementarnymi faktami, ale wręcz z elementarną logiką (użyte krytycznie wobec rządzącej partii, która argumentuje na przykład, że wydatki z budżetu państwa na programy w rodzaju „500+” czy „Mieszkanie+” nie powodują jego uszczuplania, lecz odwrotnie).
Starszy hamulcowyRozwiń
 – w kontekście rozwoju osobistego i biznesowego: osoba, która kibicuje czimiś działaniom w negatywy sposób, próbując je hamować („Tego się nie da zrobić”, „Nie uda ci się”, „Porywasz się z motyką na słońca”). Role „starszych hamulcowych” bardzo często odgrywają rodzice, nauczyciele, duchowni (!), szefowie i współpracownicy.   ” state=”close „]
WegetarystaRozwiń
– osoba aspirująca do diety bezmięsnej, ale niepotrafiąca jeszcze w pełni obyć się bez zjadania innych stworzeń (wegetarianin – stażysta).

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

„E-biznes do Kwadratu” 18 h. szkolenia wideo!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Moje książki

Wsparcie dla e-biznesu:

Sprzedawaj skuteczniej!






"Wolny od ZUS"
- II wydanie już dostępne!



Profesjonalna korekta
i redakcja tekstów

Reklama

Czytasz „Mensis”?


Kliknij okładkę i pobierz bezpłatnie najnowszy numer

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter