Podczas ostatnich szkoleń, jakie prowadziłem, dwóch uczestników opowiedziało mi dwie niemal identyczne historie: konkurenci skradli fotografie z ich ofert. Byli przy tym na tyle bezczelni, że nie pobrali zdjęć na swój serwer, ale po prostu wkleili adresy prowadzące bezpośrednio do plików poszkodowanych. Obaj panowie w obronie swej własności zachowali się iście szatańsko. Chcesz wiedzieć jak?

 

Szkolenia z prawa autorskiego (m.in. w e-biznesie) prowadzę dość często. Często więc słyszę powtarzające się skargo-pytania: Nasza konkurencja znowu podkradła nam a to fragment opisu oferty, a to zdjęcie przedmiotu! Co mamy robić? Oczywiście sposobów na ochronę (zarówno prawnych, jak i technicznych) jest wiele, ale nie wszystkie one są proste, nie wszystkie też są skuteczne.

O prawno-technicznych pomysłach na ochronę utworów napiszę przy innej okazji. A dziś króciutko – tylko o jednym, fantastycznie prostym i genialnie skutecznym sposobie walki z nieuczciwą konkurencją, która kradnie nie tylko nasz zasób, ale z wyrachowania, tudzież z lenistwa, wkleja do swojej oferty adres wywołujący dany utwór bezpośrednio z naszego serwera.

Oto dwie pouczające historie, jakich dostarczyli mi uczestnicy moich szkoleń:

Jeden ze sprzedawców (nazwijmy go Biznesiński) oferował na Allegro markowe i dość kosztowne plecaki i torby. Pewnego dnia stwierdził, że na stronie jego rynkowego rywala znalazły się jego własne (Biznesińskiego) fotografie, a konkretnie ścieżki dostępu wywołujące obrazy bezpośrednio z jego zasobów (oprócz kradzieży grafiki, konkurent kradł więc też transfer uczciwemu sprzedawcy). Aby dać prztyczka w nos złodziejowi, autor podmienił więc plik źródłowy, zastępując fotografię drogiego plecaka zdjęciem… papierowej torebki! (Jednocześnie zmienił też adres pliku w swoich ofertach sprzedaży, tak aby nadal wskazywał właściwy obraz). Efekt: konkurent został ośmieszony w oczach swoich klientów i skompromitowany jako osoba niepoważna (papierowa torebka za kilkaset złotych…).

Dodam od siebie, że na miejscu Biznesińskiego zachowałbym się chyba mniej łagodnie, przemycając do oferty nieuczciwego rywala informację o jego praktykach i łamaniu praw autorskich.

Identyczną technikę podmiany skradzionego pliku źródłowego zastosował mój drugi rozmówca, z tym, że zemścił się na złodzieju jeszcze solidniej. Człowiek ów sprzedawał mianowicie wózki dziecięce (cena – kilkaset złotych za sztukę). Gdy stwierdził, że inny sprzedawca posługuje się jego zdjęciami, a zwrócenie uwagi nie przyniosło skutku, do fotografii sprzedawanego przedmiotu dodał słowną informację o treści: Przy zakupie wózka – drugi taki sam egzemplarz gratis!

Możesz sobie wyobrazić, Drogi Czytelniku, jaką lawinę zamówień otrzymał nagle ów „dobroczyńca”, który zdecydował się honorować swoich klientów tak wartościowymi gratisami. Dość powiedzieć, że zanim zorientował się, co było przyczyną tak nagłego wzrostu sprzedaży, wielu klientów żądało już spełnienia zadeklarowanej w ofercie gratyfikacji i wydania dwóch wózków za cenę jednego. Jak wiesz, transakcje zawarte na odległość (w szczególności przez Internet) są równoznaczne z zawarciem prawnie wiążących umów kupna-sprzedaży, nieuczciwy sprzedawca musiał więc uczynić zadość roszczeniom kupujących.

Dwie krótkie historie, jeden prosty morał. Którego nie trzeba chyba nawet werbalizować…

 

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

1 komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Moje książki i szkolenia

Polecam

Ekskluzywne szkolenie dla nieruchomościowców!
Hotel Arłamów****, 14-15.12.2019

Zarabiaj na Amazonie!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter

 
Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!
Nieruchomościowe seppuku