„Przez pandemię tracimy klientów! Co robić?” – w internecie huczy od dramatycznych pytań. A przecież jest wiele sposobów, by przetrwać ten trudny czas. Oto kilka gotowych propozycji.


  1. „Go e-!” – wchodź w internet. W bardzo cennej grupie „Zarażony biznes” na Facebooku jedna z Uczestniczek napisała:– i jedna z rad, jakie same nasuwają się na myśl: „Oferuj w internecie zestawy do samodzielnego szycia maseczek ochronnych, których brakuje”. Ktoś inny zadał pytanie w stylu: „A co z moją kwiaciarnią? Przecież kwiaty w czasach epidemii nie są produktami pierwszej potrzeby, a po ogłoszeniu zakazu wychodzenia z domów, już w ogóle nikt nie będzie przychodzić…”. No tak, ale przecież ludzie wciąż celebrują imieniny, urodziny, śluby, pogrzeby – dlaczego więc nie ułatwić im zamawiania kwiatów on-line z dostawą? To samo dotyczy restauracji – większość myślących firm gastronomicznych momentalnie zaczęła przypominać klientom, że mogą on-line zamówić jedzenie w dostawie. A nawet jeśli Twój biznes nie jest możliwy do przeniesienia on-line (pranie tapicerki, salon kosmetyczny, usługi stomatologiczne, remonty mieszkań, naprawa samochodów), to…
  2. Rozwijaj te obszary, na których rozwijanie zwykle brakuje czasu. Może wreszcie warto przeczytać ważną książkę z Twojej dziedziny? Albo zapisać się na e-szkolenie lub przerobić e-kurs, który podniesie Twoje kompetencje, a w efekcie – Twoją konkurencyjność na rynku? A może to dobry moment, aby przeprowadzić odkładany od dawana remont biura/sklepu/salonu albo uporządkować magazyn, wdrożyć nowy system logistyczny, przeszkolić pracowników? Albo popracować nad strategią rozwoju firmy, uporządkować wreszcie procedury?
  3. Wzmocnij content marketing. Wszyscy wiedzą, że „content is king” (pamiętasz: „Content is king, recommendation – queen”?), ale mało kto ma na co dzień czas, by „robić treść”. No więc może to dobra pora, by zacząć pisać bloga z poradami, które ściągną do Twojej firmy klientów z Google’a? A może przygotować e-booka – poradnik, który stanie się dźwignią Twojej marki? Albo wreszcie napisać książkę, na którą pomysł błąka Ci się po głowie od lat, a która momentalnie wzmocni Twoją pozycję eksperta (piszę o tym w „Efekcie tygrysa”)? Albo przygotować webinar z poradami dla klientów?
  4. Wzmocnij promocję firmy. Czy masz już wizytówkę w „Google Moja Firma”? Jeśli nie, czas ją wreszcie stworzyć! Poproś dotychczasowych zadowolonych klientów, by wystawili Ci w tym serwisie opinię, a może też, by powiedzieli o Twojej firmie swoim znajomym na Facebooku? Nie wstydź się napisać do nich z prośbą o takie wsparcie, uświadamiając im, że właśnie teraz jest ono szczególnie potrzebne i wartościowe – ci, dla których zrobiłeś dobrą robotę, nie odmówią.
  5. Dodaj nowe kanały. To, że trwa kryzys, nie oznacza, że Twoi klienci przestali jeść, mieszkać, ubierać się, obcinać włosy, uprawiać sport, robić zakupy, żyć… To wszystko wciąż trwa, a ludzie nadal mają potrzeby – może nawet większe niż wcześniej. Cała sztuka, to dotrzeć do nich z dobrze zrobioną ofertą. Jeśli wcześniej nie miałeś strony WWW – zrób ją koniecznie! Jeśli nie wystawiałeś na Allegro – zacznij wystawiać! Jeżeli nie było Cię na OLX-ie, Gumtree czy Facebook Marketplace – pojaw się tam ze swoją ofertą! Dodaj nowe kanały dystrybucji i pomóż klientom dotrzeć do swojej firmy.
  6. Rozszerz swój target, dostosuj ofertę do nowych potrzeb. Zastanów się, które potrzeby klientów zmniejszyły się, a które – wzrosły. W artykule „Najem w czasach zarazy” radziłem nieruchomościowcom tracącym dziesiątki tysięcy na wynajmie krótkoterminowym (np. Airbnb), który totalnie zamarł, aby… przełączyli się na wynajem długoterminowy. Chłopak, który ma firmę piorącą tapicerki, skarżył się, że liczba chętnych na tę usługę drastycznie spadła, ale… w dobie strachu przed wirusem przybywa chętnych na ozonowanie. Jeszcze ktoś inny, kto dorabiał na korepetycjach… bardzo sprawnie przełączył się na „e-korki”, czyli pomoc uczniom przez Skype’a. Jeżeli i Twoja główna działalność zamarła, przypomnij sobie, na czym jeszcze się znasz lub o co możesz rozszerzyć ofertę swojej firmy.

Pamiętaj: nawet jeśli Twoja główna działalność chwilowo stanęła w miejscu, spróbuj robić ją inaczej – w nowych miejscach i nowymi sposobami. I zadbaj o to, na co wcześniej brakowało czasu, a co wzmocni Twój e-biznes niezależnie od okoliczności.

Jeśli jesteś drwalem i z jakiegoś powodu chwilowo nie możesz ścinać drzew, wykorzystaj ten czas przynajmniej na solidne naostrzenie siekiery.

A Ty jakie masz pomysły na przetrwanie swojego biznesu? Podziel się nimi w komentarzu pod tym artykułem – pomagajmy sobie wzajemnie. Dzięki!


Promocja „Wirusowa” na szkolenie „E-biznes do Kwadratu”:
teraz 97 zł zamiast 997 zł
!

4 komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Moje książki i szkolenia

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Korzystam i polecam

  • Hosting i domeny od lat mam w Domeny.tv – kocham ich za indywidualne podejście i pomoc zawsze, kiedy jej potrzebuję (czego nie dały mi ani Nazwa.pl, ani OVH, ani Home.pl)
  • Dużo podróżuję. Noclegi zamawiam zwykle przez Agoda.com – cenię olbrzymi wybór i szybki proces rezerwowania.
  • Jeśli nie hotele, to Airbnb – to genialna alternatywa, zwłaszcza na wyjazdy z przyjaciółmi, kiedy chcemy zamieszkać w jednym miejscu. I w sensownych cenach!
  • Często wyjeżdżam za granicę. Dzięki karcie Revolut skończył się koszmar biegania po kantorach i wymieniania walut – wszędzie płacę jedną kartą bez absurdalnych różnic kursowych.
  • Wysyłamy sporo przesyłek kurierskich. A wszystkie przez wygodny serwis Furgonetka.pl.
  • Aby nie mieć wielu kart płatniczych w portfelu, wszystkie noszę w jednej – Curve to wygodna i rewolucyjna „wielokarta”.
  • Jeśli dobre i praktyczne książki, to tylko w moim ukochanym Helionie!
  • Z taksówek korzystam rzadko, ale jeśli już – wybieram Ubera lub Bolta, bo uwielbiam ich wygodne i funkcjonalne aplikacje.
  • Jeszcze bardziej lubię elektryczne auta na minuty. Dlatego często wypożyczam Vozillę.

Rekomenduję tylko to, co sam lubię i z czego korzystam. Jeśli i Ty skorzystasz z moich rekomendacji, otrzymam drobną prowizję od firm, które polecam. A więc wygrywamy wszyscy i promujemy dobre i innowacyjne biznesy. Dzięki!

Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
[podczas epidemii 90% taniej dla Czytelników Akademii Internetu]
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!
książki nieruchomości