Wstyd się przyznać, ale dziś o mały włos dałbym się złapać w pułapkę firmie, która udaje Media Markt. Ostrożnie! Nie dajcie się zwieść internetowym udawaczom!

Temat etyki w biznesie jest mi niezwykle bliski. Raz, że zajmuję się jej promowaniem wśród e-sprzedawców już od 11 lat w ramach prowadzonych szkoleń oraz w licznych publikacjach. A dwa, że sam, jako autor, jestem boleśnie często plagiatowany, podrabiany i naśladowany – nierzadko nawet przez tzw. „przyjaciół”, którym – przy tej czy innej wód… odzie mineralnej – nie raz zdarzyło mi się nieopatrznie opowiedzieć o tym czy innym autorskim pomyśle, który później sobie przywłaszczali.

Dziś rumienię się jak wiejska dziewucha, bo sam mało nie dałem się nabrać internetowym krętaczom. Oto zdecydowaliśmy, aby do firmy kupić nowy telefon. Padło na starszy, skromny, ale dobry model iPhone’a – SE o pojemności 64 GB.

Szybkie pytanie skierowane do wujka Google’a dało równie szybką odpowiedź – jest w pobliskim Media Markecie, i to w ciekawej promocji cenowej:

Strona docelowa wygląda tak:

Parę tygodni temu kupowałem do firmy ten sam model, acz o dwukrotnie większej pamięci (128 GB) za ponad 1800 zł. Zaskoczyło mnie więc, że nieco tylko słabsza pod tym względem wersja (64 GB) jest dostępna w promocji za niespełna 950 zł. Zamiast jednak złożyć od razu zamówienie (a kusiło!), postanowiłem przejechać się do pobliskiego Media Marktu i sprawdzić temat na żywo.

Zdumienie pani sprzedającej było nieliche: „SE 64 GB za 950 zł? Nie… Sprawdzę jeszcze w systemie, ale to chyba jakaś pomyłka!”.

Tak, pomyłka. Oryginalna oferta MM wygląda bowiem tak:

Podobna nazwa, podobna czcionka, podobne kolory firmowe. Tylko cena jakaś taka mniej „różowa”…

Szybka rozmowa z przedstawicielem MM:

– Słuchajcie, ktoś się pod was bezczelnie podszywa, czy wiecie o tym?!

– Tak, nie są państwo pierwsi – już kilka osób dopytywało w sklepie, dlaczego mamy wyższe ceny niż na stronie MediaMarket24.pl. Za każdym razem tłumaczyliśmy, że to inna firma. Niestety mieliśmy też sygnały, że osoby, które złożyły tam zamówienia, nie otrzymują przesyłek…

Co ciekawe, na stronie www.mediamarket24.pl znaleźć można tylko dość ogólnikowe informacje o firmie, zarejestrowanej notabene poza Polską. Co jeszcze ciekawsze, mimo ewidentnego naśladownictwa (wprowadzanie konsumenta w błąd co do marki produktu), firma zapewne może próbować się wykpić, że jej nazwa różni się od pierwowzoru trzema znakami, a więc w tym minimalnym stopniu, jaki jest wymagany przy uznawaniu nazwy za odrębny znak towarowy…

Drogi Media Markecie, może jednak warto ruszyć do boju w obronie swoich klientów i własnej marki?

Tymczasem pozostaje nam, klientom, przestrzegać się wzajemnie przed tego rodzaju nieetycznymi praktykami – udostępniajmy i uświadamiajmy przyjaciół i bliskich, być może komuś z nich zaoszczędzimy w ten sposób kłopotów i straty pieniędzy!

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Moje książki i szkolenia

Polecam

Zadbaj o swoje e-bezpieczeństwo!
Bądź bezpieczny w cyfrowym świecie!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter

 
Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!