Czy wiesz, że w naszym języku są słowa, na których… możesz stracić po 10 tysięcy złotych? Oto prawdziwa historia sprzedawcy, który wypowiedział aż 4 takie słowa, zaprzepaszczając 40 tysięcy. Jeśli sprzedajesz on-line, przeczytaj – możesz sporo zaoszczędzić.

 

I nie – tym razem nie będzie o copywritingu czy NLP, ale o… obsłudze klienta w Internecie. Oto historia sprzed kilku dni:

Jakiś czas temu „zachorowałem” na nowy samochód. Przeglądanie ogłoszeń w Sieci to moje główne hobby od tamtego czasu. Autko jest dobre, dlatego ogłoszeń sprzedaży (z drugiej ręki) jest znacznie mniej niż w przypadku innych modeli.

Wreszcie znalazłem odpowiadający mi egzemplarz: niedaleko miejsca, w którym mieszkam (a więc nie trzeba jechać na drugi koniec Polski), w świetnym stanie i w wersji, która mnie interesuje, a na życzenie sprzedawca załatwi homologację na ciężarowe (niższe koszty). Strzał w dziesiątkę!

Cena: 40.000 złotych. Trafiają się egzemplarze o kilka tysięcy tańsza, no ale ten i tak odpowiada mi najbardziej. Jednak nie byłbym sobą, gdybym nie zaczął negocjować. Uznałem, że zastosuję klasyczną technikę przestrzelenia: zaoferuję cenę znacznie niższą od rynkowej, aby zobaczyć, jak bardzo sprzedawca jest skłonny zejść z pierwotnej liczby.

Zaoferowałem 27.000 zł (podkreślam: licytowałem raczej dla zasady; gdyby sprzedawca się nie zgodził, i tak byłem skłonny zapłacić jego pierwotną cenę). Drogi Czytelniku, teraz ćwiczenie dla Ciebie: jak odpowiedziałbyś kupującemu, który irytuje Cię, oferując drastycznie zaniżoną cenę za Twój wartościowy produkt?

W zasadzie masz do wyboru trzy możliwości:

a) w ogóle nie reagujesz,
b) odpisujesz „Człowieku, spieprzaj na drzewo”,
c) odpowiadasz zainteresowanemu, że taka cena nie wchodzi w grę i podajesz swoją ofertę, kontynuując dialog.

Zanim naburczysz na klienta, policz ile może Cię to kosztować… i ochłoń (fot. sxc.hu)

Czy już zgadłeś, jak odpowiedział mój sprzedawca – właściciel poważnego komisu samochodowego na Dolnym Śląsku?

Zgadza się, otrzymałem odpowiedź „b”. Przeanalizujmy stratę sprzedawcy:

człowieku = 10.000 złotych
spieprzaj = 10.000 złotych
na = 10.000 złotych
drzewo = 10.000 złotych

Auto do dziś stoi niesprzedane, chętnym podam namiary. Z tym, że za sprzedawcę nie ręczę;)

Wczuwając się w sytuację właściciela komisu, przyznaję – miał chłop prawo się zeźlić. Sam całkiem niedawno sprzedawałem towar o wartości 2400 zł, podczas gdy jeden z zainteresowanych złożył iście zabójczą kontrofertę: 300 zł. I jak tu człowieka ma nie przejść dreszcz złości po łopatkach?

A jednak – tylko jedna odpowiedź z powyższego quizu pozwala sprzedającemu utrzymać więź z klientem i doprowadzić go do zakupu. I nie jest to żadna z dwóch pierwszych opcji…

Motto z tej prawdziwej skądinąd bajki jest proste: złe emocje w e-biznesie działają tak samo destrukcyjnie, jak w innych obszarach życia. A jedno nieprzemyślane zdanie wypowiedziane pod ich wpływem może nas sporo kosztować.

 

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

3 komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Sam sprzedaję na Allegro i ostatnio wystawiłem mój ostatni nowy zielony kuferek za 59zł (sprzedałem wcześniej kilka za 55zł). Dziewczyna jedna mi napisała, że kupiłaby go od razu za 50zł + darmowa wysyłka.

    Bez nerwów odpisałem:
    „Za taką cenę, to sporo dziewczyn kupiłoby go od zaraz ;)”

    Więc wybrałem chyba opcję c)

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Moje książki i szkolenia

Polecam

Ekskluzywne szkolenie dla nieruchomościowców!
Hotel Arłamów****, 14-15.12.2019

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Korzystam i polecam

  • Hosting i domeny od lat mam w Domeny.tv – kocham ich za indywidualne podejście i pomoc zawsze, kiedy jej potrzebuję (czego nie dały mi ani Nazwa.pl, ani OVH, ani Home.pl)
  • Dużo podróżuję. Noclegi zamawiam zwykle przez Agoda.com – cenię olbrzymi wybór i szybki proces rezerwowania.
  • Jeśli nie hotele, to Airbnb – to genialna alternatywa, zwłaszcza na wyjazdy z przyjaciółmi, kiedy chcemy zamieszkać w jednym miejscu. I w sensownych cenach!
  • Często wyjeżdżam za granicę. Dzięki karcie Revolut skończył się koszmar biegania po kantorach i wymieniania walut – wszędzie płacę jedną kartą bez absurdalnych różnic kursowych.
  • Wysyłamy sporo przesyłek kurierskich. A wszystkie przez wygodny serwis Furgonetka.pl.
  • Aby nie mieć wielu kart płatniczych w portfelu, wszystkie noszę w jednej – Curve to wygodna i rewolucyjna „wielokarta”.
  • Jeśli dobre i praktyczne książki, to tylko w moim ukochanym Helionie!
  • Z taksówek korzystam rzadko, ale jeśli już – wybieram Ubera lub Bolta, bo uwielbiam ich wygodne i funkcjonalne aplikacje.
  • Jeszcze bardziej lubię elektryczne auta na minuty. Dlatego często wypożyczam Vozillę.

Rekomenduję tylko to, co sam lubię i z czego korzystam. Jeśli i Ty skorzystasz z moich rekomendacji, otrzymam drobną prowizję od firm, które polecam. A więc wygrywamy wszyscy i promujemy dobre i innowacyjne firmy. Dzięki!

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter

 
Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!
Nieruchomościowe seppuku