Infografika to prosty, ale – nie wiedzieć czemu – wciąż rzadko stosowany sposób na uatrakcyjnienie swojej oferty i wzmocnienie przewagi konkurencyjnej. Jak stworzyć ją możliwie sprawnie i bez wysiłku? Zobaczmy na kilku przykładach.

O tym, że warto stosować infografiki, pisałem już wielokrotnie (m.in. we wpisie sprzed 5 lat, ale też w „Biblii e-biznesu”). Mimo to, nawet duzi sprzedawcy wciąż wolą prezentować produkt w formie mało ciekawych opisów:

Przykład z jednej z audytowanych ofert (Audite.pl)

 

niż za pomocą profesjonalnego i niezwykle silnie przemawiającego do wyobraźni odbiorcy przekazu wizualnego, wspartego krótkimi tylko tekstami:

Przykład ze strony internetowej producenta – firmy Eukanuba

 

Oczywiście powyższy przykład jest dość zaawansowany graficznie – widać tu niemały wkład pracy grafika, jego doświadczenie, a i zapewne „kawałek” profesjonalnego programu graficznego.

Ale nie trzeba być grafikiem komputerowym ani dysponować Corelem, aby we własnym zakresie, bez większego trudu i nie tracąc czasu przygotować mniej lub bardziej zaawansowaną infografikę, która sprawi, że nasza oferta niemal z biegu stanie się bardziej sugestywna, zmysłowa i atrakcyjna. Oto trzy proste sposoby.

 

Sposób 1. Prosty program (niekoniecznie graficzny)

Aby uzyskać taki efekt:

– wystarczy… najzwyklejszy Word czy PowerPoint. Otwieramy pusty dokument, wklejamy zdjęcie oferowanego przedmiotu i dodajemy proste strzałki, zakończone króciutkimi hasłami eksponującymi najważniejszą cechę/korzyść oraz zdanie komentarza.

Audytując liczne oferty e-sprzedawców, często doradzam, aby stworzyć sobie grafikę bazową:

– a następnie podstawiać tylko zdjęcia kolejnych produktów (i – oczywiście – edytować opisy):

Sposób 2. Szablony infografik

Tysiące gotowych i atrakcyjnych wzorów można kupić w serwisach ze zdjęciami, takich jak np. Fotolia:

Poglądowe przykłady z serwisu Fotolia.com

 

W odróżnieniu od prościutkich przykładów z pierwszego sposobu, w tym przypadku mamy już do czynienia z małymi graficznymi dziełami sztuki. Za ich pomocą można w piękny sposób zwizualizować elementy lub cechy „infografizowanego” obiektu, etapy procesu, dane statystyczne itp. Oczywiście należy kupić infografikę w wersji wektorowej, abyśmy mogli później łatwo edytować jej elementy graficzne i teksty.

 

Sposób 3. Generatory infografik on-line

Narzędzia takie jak np. piktochart.com czy infogr.am to niezwykle intuicyjne programy do generowania infografik w oparciu o gotowe schematy na podstawie wprowadzonych danych. Wystarczy założyć konto w takim serwisie, by za pośrednictwem przeglądarki internetowej łatwo tworzyć obiekty graficzno-tekstowe, które można później wyeksportować do pliku graficznego i zastosować do wzbogacenia oferty.

Dlaczego warto sięgnąć po infografiki?

Choćby dlatego, że umysł człowieka znacznie chętniej i sprawniej „kupuje” atrakcyjne obrazy i krótkie teksty niż rozbudowane opisy produktów. Jeśli jeden sprzedawca wymaga od klienta, aby ten poświęcił dwie minuty swojego życia na zapoznanie się z podstawowymi informacjami o jego produkcie, a drugi – te same informacje zamknie w infografice, której „ogarnięcie” zajmie odbiorcy kilka sekund – jak myślisz, który ze sprzedawców będzie miał większą szansę na pozytywną decyzję zakupową klienta?

Spójrz, jak niewiele potrzeba, aby przy zastosowaniu najprostszego z omawianych tu sposobów uatrakcyjnić przekaz. Pierwszy obraz przdstawia rdzeń oferty przed zmianą:


W ramach audytu ustaliliśmy, że – poza garścią strategicznych zmian – warto też zastosować przynajmniej prostą infografikę. I mimo, że oferta poprawiona przez sprzedawcę daleka jest jeszcze od doskonałości, widać zmianę na lepsze, prawda?:

Na koniec jeszcze mała uwaga: jeśli sprzedajesz na Allegro, pamiętaj że zgodnie z nowymi zasadami infografika nie może być zawarta ani w galerii zdjęć, ani bezpośrednio w opisie, można ją natomiast dodać jako załącznik do oferty. Ogranicza to wprawdzie znacznie jej moc, jednak mimo wszystko warto po nią sięgnąć.

 

PS Chcesz pomóc swoim przyjaciołom, którzy zajmują się e-sprzedażą? Udostępnij ten artykuł na swoim Facebooku lub Twitterze. Dziękuję!

baner-audite

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

„E-biznes do Kwadratu” 18 h. szkolenia wideo!

E-biznes do Kwadratu "Biblia e-biznesu 2" - w bonusie!

Reklama

Moje książki i szkolenia

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Wsparcie dla e-biznesu:

Sprzedawaj skuteczniej!





Profesjonalna korekta
i redakcja tekstów

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter