„Mam problem z Allegro: nie potrafię dobrze przypisać kategorii dla swoich produktów” – napisał jeden z początkujących e-sprzedawców, który nie wie, w jakim dziale jego towar będzie sprzedawał się najskuteczniej. Sprawdźmy, jak można to łatwo i sprawnie ustalić, by nasza oferta była tylko tam, gdzie są klienci.  

Doświadczonym e-sprzedawcom ustalenie właściwego działu na Allegro może wydawać się banalne. Jednak rozbudowanie drzewa kategorii w tym oraz w podobnych serwisach sprzedażowych nie zawsze pozwala z góry określić, gdzie powinniśmy pojawiać się z naszym produktem. Zwłaszcza kiedy ten ostatni „łapie się” do więcej niż jednej kategorii:

wybor-kategorii-na-allegro-1
…to tylko drobny ułamek szczegółowego drzewa kategorii Allegro

 

Moim klientom, proszącym o pomoc w zwiększaniu sprzedaży, zalecam w takiej sytuacji prostą (i chyba najlepszą możliwą) strategię zbadania, w którym z działów pozyskamy najwięcej klientów.

 

Krok 1. Analiza i wstępne oszacowanie optymalnej lokalizacji 

W wyszukiwarce Allegro należy wpisać nazwę swojego produktu, a następnie ocenić liczbę ofert w każdym z działów głównych.

Weźmy dla przykładu typowy produkt, z którego zakategoryzowaniem sprzedawcy zawsze mają problem, czyli kartę pamięci: analizując liczbę ofert w poszczególnych działach, momentalnie zorientujemy się, że produkt tego typu najczęściej wystawiany jest aż w trzech pierwszych kategoriach produktowych, rzadziej – w czwartej („Komputery”), a w pozostałych pojawia się już tylko sporadycznie:

wybor-kategorii-na-allegro-2

Jest to więc wyraźna wskazówka, gdzie najlepiej wystawiać swoje oferty, które kategorie rozważyć jako późniejszą alternatywę, a na które w ogóle nie tracić czasu. Działa tu zasada, którą nazwałbym prawem koncentracji podaży i popytu: tam, gdzie jest najwięcej sprzedawców z danym produktem, kierują się kupujący szukając owego produktu.

Kategorie mają swoje podkategorie – wchodząc w głąb, stosujemy tę samą metodę ustalania optymalnych lokalizacji dla naszej oferty. Po wejściu do listy podkategorii działu „RTV i AGD” okazuje się na przykład, że wystawienie naszej karty pamięci ma sens tylko w jednej z nich:

wybor-kategorii-na-allegro-3

 

Krok 2: Testowanie 

Powyższe wybory są jednak oparte na wyborach innych sprzedawców, a nie na naszym własnym doświadczeniu: zakładamy jedynie (a priori), że produkt będzie sprzedawał się lepiej w dziale X, a słabiej w Y. Jednak błędna ocena i umieszczenie oferty w niewłaściwym dziale może powodować znaczny spadek liczby jej wyświetleń, a w efekcie – spadek sprzedaży.

Aby zyskać jednak pewność, czy produkt kwalifikuje się do jednej, czy do drugiej kategorii (a może do obu? a może do kilku?), można to łatwo sprawdzić i tę samą prezentację sprzedażową zamieścić w więcej niż jednym miejscu. Tego rodzaju test „A/B” pozwoli ustalić, w której kategorii oferta miała większą liczbę wejść i zamówień (należy przy tym pamiętać o podstawowym warunku testów „A/B”: porównywane oferty muszą być takie same i wystawione dokładnie w tym samym czasie, a jedyną różnicą ma być element, który badamy). Na podstawie takiego prostego sprawdzianu można będzie określić, w której kategorii ruch klientów i konwersja są bardziej efektywne.

W przypadku Allegro jest jeszcze jedna ważna kwestia: również algorytm „Trafność” (o którym pisałem m.in. w artykule „Jak działa „Trafność” Allegro? Tajemnica rozwiązana!”) może inaczej „punktować” wystawienie tego samego produktu w różnych działach; tym bardziej więc zalecam porównać efekty umieszczenia ofert w alternatywnych kategoriach.

 

Krok 3: Okresowa weryfikacja

Warto pamiętać o zachodzących zmianach i okresowym (np. raz w roku) sprawdzaniu, czy raz wybrana kategoria nie straciła na aktualności. Może bowiem okazać się, że z powodu zmian w naszej branży (np. pojawienie się nowej niszy rynkowej albo zniknięcie lub konsolidacja jakiejś części branży) z czasem sensowniejsze stanie się przeniesienie produktu do innego działu.

 

baner-audite

PS. Jeśli uważasz, że ten artykuł może okazać się pomocny Twoim przyjaciołom i znajomym, udostępnij go im, proszę, na swoim FejsBogu, Twitterze lub za pomocą innego techno-dobrodziejstwa. Dzięki:*

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

6 komentarzy

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Przy założeniu, że nie wchodzimy na allegro z produktem nowym, którego nie wystawił jeszcze nikt i – co jeszcze rzadsze – produktem, który nie ma sobie na allegro podobnych najprościej jest wyszukać produkt podobny lub też substytucyjny i zobaczyć jaką ścieżką skategoryzowania produktu poszli nasi „konkurenci”. Analogicznie do tego co opisałeś w artykule + tego co napisałem powyżej – sprawdzamy kilka najlepiej sprzedających się produktów i sprawdzamy ile z nich w jakich kategoriach zostało wystawione. Na tej podstawie możemy wstępnie wytypować kategorie, które powinny nas interesować

  • Bardzo fajny sposób na tworzenie wartościowego contentu – odpowiadanie na pytania użytkowników. Ponadto content ekspercki z zakresu e-commerce powstaje głównie z myślą o większych sklepach. Tu dobry przykład tego, jak zadbać też o mniejsze podmioty i osoby sprzedające okazjonalnie 🙂 będzie udostępniane 🙂

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Moje książki i szkolenia

Polecam

Zadbaj o swoje e-bezpieczeństwo!
Bądź bezpieczny w cyfrowym świecie!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Popraw się i sprzedawaj skuteczniej!

Audyt ofert Allegro i stron WWW:


Usługi edytorskie:

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter

 
Szkolenie E-biznes do Kwadratu
Kultowe szkolenie dla e-sprzedawców "E-biznes do Kwadratu"
• 18,5 godzin wideo,
• 33 proste techniki na zwiększenie sprzedaży,
• 42 przystępne moduły tematyczne,
• 286 konkretnych wytycznych,
• 792 pouczające kejsy,
• ponad 1300 audytów ofert e-sprzedażowych,
• nawet 100-krotne wzrosty sprzedaży!
• 10 tys. przeszkolonych e-sprzedawców!