Była jesień 2006. Szykowałem się właśnie do zajęć z Dziennikarstwa internetowego, które prowadziłem w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Tematem kolejnych ćwiczeń miała być sztuka skutecznego pisania; pisania w taki sposób, aby pociągać za sznurki konkretnych zmysłów odbiorcy. A że byłem właśnie pod wrażeniem soczystych opisów potraw w Pizza Hut (od samej lektury menu ślinianki zaczynały pracować na potrójnych obrotach), postanowiłem skopiować kilka takich opisów i zrobić ze studentami na zajęciach ich analizę formalną.

Mozilla. Pasek adresu. „Pizza-hut.pl”. Ups! „Nie odnaleziono adresu”. Co do diabła? Czyżby PH zapomniała przedłużyć rejestrację domeny? Chwila zastanowienia. A może bez łącznika? Pizzahut.pl? Działa. To poprawny adres.

Co dalej? Bez wahania: Nazwa.pl, wyszukaj domenę „pizza-hut.pl”. „Domena jest wolna”. Rejestruj. Opłać. Gotowe. I tak, w ciągu kilku minut, dzięki zupełnemu przypadkowi, stałem się posiadaczem domeny pizza-hut.pl.

Ale co dalej? Nie miałem ani cienia wątpliwości: Allegro.pl, „Wystaw nowy przedmiot” i w chwilę później oferta sprzedaży adresu „pizza-hut.pl” była gotowa. 14 dni później, po zawziętej walce kilku inwestorów, licytacja zakończyła się – domena poszła za 140-krotność kwoty, za jaką ją zarejestrowałem.

Tak zaczęła się moja przygoda z adresami internetowymi. Później były kolejne inwestycje, w tym sporo nieudanych. Największe rozczarowanie przyniosły domeny narodowe egzotycznych państewek: Girl.sc (kupiona na Seszelach), Allegro.ms oraz 3X.ms (te dwie ostatnie z wysepki Montserrat). Rejestracja całej trójki kosztowała ponad 800 zł; nie tak dużo, ale zakładając, że na późniejszej sprzedaży nie osiągnęły w sumie nawet 80 zł, łatwo wyliczyć, że współczynnik „zwrotu” był mocno ujemny (-90%).

I tak to się toczyło: raz na wozie, 9 razy pod wozem. Warto było, bo zazwyczaj ta jedna przejażdżka u góry rekompensowała pozostałe niepowodzenia.

Potem nastał sierpień 2007. Wyprawa do Kanady, a stamtąd, z grupką znajomych, dwutygodniowy wypad do Stanów. Gdzieś między Doliną Śmierci w Nevadzie a Wielkim Kanionem, podczas podróży wynajętym Rav4, naszła mnie myśl: A może napisać książkę o domenach?

W ciągu kolejnych 20 mil powstał szkic, który stał się później szkieletem całego dzieła.

2007/2008 – propozycja książki trafiła do wydawcy z Kielc. Wielkie zainteresowanie i poruszenie – jeszcze nikt w Polsce nie napisał o domenach (pojedyncze artykuliki w necie i czasopismach – tak, ale brakuje kompendium na ten temat: jak wybrać dobry adres internetowy, gdzie go zarejestrować, na jakie haczyki i „promocje” uważać, jak odzyskać domenę, która jest już zajęta itp.).

Zarząd wydawnictwa zatwierdził plan książki, jednak kiedy gotowe było już 80% tekstu, pojawiły się niespodziewane „sugestie”: skrócić całość do jednego rozdziału, dopisać kilka kolejnych i wydać większą książkę o Internecie. No ale tak się nie robi: połóg trwał, było już widać główkę i korpusik, trzeba jeszcze tylko wydobyć nóżki! A tu taka niespodzianka… Kompromis nie do przyjęcia.

Drugi wydawca (PWN) przyjął pomysł z entuzjazmem. Kilka miesięcy później książka ujrzała światło dzienne, otwierając tym samym nową serię wydawniczą pt. „Krótko i na temat” a także działalność konsultacyjną autora.

Zapraszam do lektury, a zainteresowanych pomocą w doborze lub odzyskaniu domeny – do indywidualnych konsultacji.

Maciej Dutko - Domeny internetowe„Domeny internetowe” (PWN 2008)

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

1 komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

„E-biznes do Kwadratu” 18 h. szkolenia wideo!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Moje książki

Wsparcie dla e-biznesu:

Sprzedawaj skuteczniej!






"Wolny od ZUS"
- II wydanie już dostępne!



Profesjonalna korekta
i redakcja tekstów

Reklama

Czytasz „Mensis”?


Kliknij okładkę i pobierz bezpłatnie najnowszy numer

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter