Czytelnicy „Efektu tygrysa”, którzy zamówili książkę przed 20 października 2014, otrzymali egzemplarze z defektami. W związku z tym uruchamiam akcję bezpłatnej wymiany wszystkich wadliwych książek, które do Was dotarły. Oto szczegóły operacji:

 

Wyjaśnienie: pierwszy nakład „Efektu tygrysa”, który został wydrukowany w lipcu, obarczony był wadami poligraficznymi, o których za chwilę. Już w dniu otrzymania od drukarni pierwszego nakładu (25.07.2014) przekazałem wykonawcy informację o poważnej niezgodności książek z zamówieniem i zauważonych błędach.

Mimo trwającego od ponad 3 miesięcy sporu, wykonawca uchyla się od jakiejkolwiek odpowiedzialności za wady produkcyjne, w związku z czym wszczęta została wobec niego procedura prawna – postępowanie sądowe ustali, czy i w jakim stopniu odpowie za popełnione błędy.

Jak wiecie, produkcja „Efektu tygrysa” była możliwa dzięki wsparciu, jakie projekt ten uzyskał w serwisie PolakPotrafi.pl (zobacz projekt). Zgodnie z informacją, jaką otrzymały osoby udzielające wsparcia i zamawiające książkę w przedsprzedaży, miała ona trafić do nich ok. 24-26 lipca (termin ten został podany po ustaleniach z ww. wykonawcą).

18 lipca (czyli już po zakończeniu ww. projektu i sfinansowaniu produkcji przez internautów) wykonawca poinformował, że nie dotrzyma wcześniej ustalonego terminu. Spowodowało to konieczność opóźnienia wysyłki książek i przesunięcie terminu (za co przepraszałem ponad 200 osób zaangażowanych w projekt). Sytuacja ta była dla mnie niezwykle przykra i niezręczna, ponieważ podważała mój profesjonalizm zwłaszcza w kontekście tematyki, jakiej dotyczy książka „Efekt tygrysa” (budowa profesjonalnego i wiarygodnego wizerunku).

Mój wizerunek jako autora i wydawcy książki został poddany kolejnej ciężkiej próbie, kiedy 25 lipca okazało się, że dostarczone przez wykonawcę egzemplarze posiadają szereg wad, dyskwalifikujących książkę z grona produktów profesjonalnych. Elementy, które nie zostały wykonane zgodnie z umową, to:

  • Niedotrzymanie (o ok. tygodnia) terminu – co zaważyło na opóźnieniu w dostawie książek dla pierwszych Czytelników, a także opóźnieniu rozmów z dystrybutorami hurtowymi.
  • Niezgodność formatu książki – publikacja na etapie składu została skomponowana bardzo starannie, a wykonawca otrzymał ścisłe wytyczne co do jej formatu; mimo zaakceptowania tych wytycznych, nie wywiązał się z umowy, zaburzając format książki o blisko 1 cm (książka została więc przycięta na wysokość o niemal 4%, co zaburzyło harmonię wewnętrznej kompozycji, a także spowodowało niedopuszczalne przycięcie niektórych elementów wizualnych i tekstowych).
  • Druk obrazów (grafika) w bardzo niskiej jakości – wykonawca zgodnie z ustaleniami miał zweryfikować jakość dostarczonych do druku plików; mimo iż drukarnia zwróciła mu uwagę na konieczność poprawy obrazów o zbyt niskiej rozdzielczości, wykonawca zignorował ten sygnał i bez porozumienia ze mną, jako wydawcą, podjął decyzję o skierowaniu materiału do druku, co skutkowało wydrukiem książki w niskiej jakości.
  • Część nakładu (ok. 15%) zawierała dodatkowe defekty – okładkę wykonaną na papierze o bardzo niskiej gramaturze (co dramatycznie obniża trwałość książki), a nieliczne egzemplarze zawierały też niezadrukowane strony.

Ponadto doszło do nieprawidłowości formalnych:

  • Wbrew ustaleniom, wg których wykonawca miał wyprodukować najpierw 1000, a dopiero później pozostałe 3000 egzemplarzy, drukarnia wyprodukowała od razu cały nakład (co uniemożliwiło wstrzymanie druku po pierwszych wadliwych egzemplarzach).
  • Wykonawca naliczył też zawyżoną stawkę podatku VAT, co oznaczało dla mnie, jako dla wydawcy książki, kolejną stratę w wysokości 18% w różnicy podatku. Powyższej różnicy, mimo obowiązku prawno-księgowego, wykonawca nie zwrócił, mimo iż pierwotnie się do tego zobowiązał.

 

25 lipca, po otrzymaniu pierwotnego nakładu, zostałem postawiony w bardzo przykrej sytuacji i musiałem podjąć trudną decyzję. Pierwsza opcja: zerwać dane Czytelnikom i dystrybutorom hurtowym słowo i przesunąć dostawę książek do czasu otrzymania nowego, poprawionego nakładu (co nastąpiło dopiero 20 października – oznaczałoby więc niemal 3-miesięczne opóźnienie). Opcja druga: trzymać się ustalonych terminów i wysłać egzemplarze z wadami.

 

Uznałem że:

  • Treść książki (a więc jej najważniejszy i najcenniejszy element) został zachowany, zatem swoje główne zadanie książka nawet w tak zdefektowanej formie będzie spełniała. Zdecydowałem więc rozpocząć wysyłkę zgodnie z wcześniejszymi informacjami, jakie otrzymali Czytelnicy.
  • Jednocześnie zapadła bezwzględna decyzja, że wykonany musi zostać nowy nakład, a wadliwe egzemplarze z czasem zostaną bezpłatnie wymienione. W związku z tym, że wykonawca pierwszego nakładu w najmniejszym stopniu nie poczuwał się do odpowiedzialności i poprawienia usługi, rozpoczął się proces wyboru nowego wykonawcy i wykonania nowego nakładu. Drukarnia Interak, która podjęła się zadania, wykonała je terminowo i zgodnie z wszelkimi ustaleniami, dzięki czemu 20 października (dopiero…) świat ujrzał prawidłowe egzemplarze.
  • Decyzja o wysyłce egzemplarzy z pierwotnego nakładu dotyczyła tylko odbiorców indywidualnych (z których większość opłaciła książkę w przedsprzedaży lub zamówiła ją innymi kanałami). Postanowiłem natomiast, że do czasu otrzymania książek wolnych od wad, wstrzymam dystrybucję hurtową, która rozpoczęła się dopiero z końcem października.

 

Przeprosiny: wszystkich moich Czytelników, którzy otrzymali zdefektowane egzemplarze, przepraszam za niedostateczną jakość książek z pierwszego „miotu”, których jednostkowa cena (39 zł) odpowiada egzemplarzom o najwyższej jakości wykonania. Z licznych komentarzy i e-maili, jakie otrzymuję, wiem że – mimo wszystko – „Efekt tygrysa” dostarczył Wam oczekiwanej wiedzy i wartościowych porad, jednak wielu Czytelników wytknęło mi, że tak niestarannie wykonana produkcja nijak się ma do promowanej w książce idei profesjonalnego i rzetelnego wizerunku własnego.

Zgadzam się z tymi zarzutami w pełni i rozpoczynam akcję bezpłatnej wymiany zdefektowanych egzemplarzy na nowe, pełnowartościowe.

 

Jak sprawdzić, czy Twój egzemplarz kwalifikuje się do wymiany?

Po pierwsze: sprawdź format. Jeśli książka ma na wysokość 210 mm to znak, że posiadasz egzemplarz już z nowego, prawidłowego nakładu. Jeśli jednak rozmiar na wysokość to ok. 202 mm, posiadasz niechlubnego „czarnego kruka” z pierwszej tury.

defekt1
Po lewej: „Tygrys” wadliwy. Po prawej: prawidłowy.

 

Po drugie: sprawdź jakość wydruku. Otwórz książkę na dowolnej stronie z grafiką (poniżej przykład ze str. 111). Jeśli jakość obrazu jest słaba (jak w przykładzie po lewej stronie), książka pochodzi z pierwszego, wadliwego nakładu:

defekt2
Na zdjęciu – autor, którego wizerunek ucierpiał także dosłownie…

Jak wymienić egzemplarz na prawidłowy?

Część osób, które posiadają książkę o obniżonej jakości, deklarowała, że pomniejszony format czy słabej jakości obrazy nie wpłynęły na ich pozytywny odbiór treści i nie czują potrzeby wymiany egzemplarzy. Niemniej wszystkich Państwa, dla których również jakość obrazów oraz wewnętrzna harmonia układu typograficznego ma znaczenie, zapraszam do bezpłatnej wymiany książek na egzemplarze z drugiego nakładu (treść książki nie uległa zmianie).

Aby wymienić posiadaną wadliwą książkę, proszę o kontakt: dutkon@dutkon.pl (tytuł maila: „Tygrys – wymiana”). W odpowiedzi otrzymają Państwo wytyczne, co dalej.

Ważne: wymiana będzie realizowana do ok. 10 stycznia 2015, a następnie (z powodu wyjazdu zagranicznego) kontynuowana od ok. 15 lutego 2015. Wymianie nie podlegają egzemplarze darmowe (promocyjne, bonusowe, konkursowe itp.).

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

Wykładowca w kilkunastu uczelniach biznesowych w całym kraju (studia podyplomowe i MBA). Twórca autorskiego szkolenia „E-biznes do Kwadratu”. Felietonista Onet.pl oraz „Magazynu Sprzedawców Internetowych Mensis.pl„, gościnnie piszący również dla magazynu „Online Marketing Poland”. Karierę rozpoczynał jako redaktor elektronicznych serwisów informacyjnych w TVP Wrocław.

Właściciel Grupy Dutkon.pl; w jej skład wchodzą m.in.: AkademiaInternetu.pl (blog i szkolenia dla e-biznesu), Audite.pl (poprawa skuteczności sprzedażowej ofert), Korekto.pl (firma edytorska), e-sklep RepublikaWiedzy.pl.

Przez serwis WhitePress.pl uznany za jedną ze 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej.

Zobacz wszystkie wpisy

2 komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    • To prawda – mimo, że działam w branży edytorskiej od kilkunastu lat, nie spotkałem się z taką kumulacją błędów poligraficznych…

      No nic, padło na moją książkę, więc jedyne, co można było zrobić, to wycofać pierwszy nakład, poprawić błędy i wydrukować raz jeszcze. Oczywiście, to spory koszt, ale jakość nie ma ceny:)

Maciej Dutko

Maciej Dutko

przedsiębiorca, Certyfikowany Wykładowca Allegro, autor kilkunastu książek, w tym bestsellerów „Targuj się! Zen negocjacji”, „Efekt tygrysa”, „E-biznes. Poradnik praktyka”. Pomysłodawca i współautor kultowej „Biblii e-biznesu” – najważniejszej książki w branży e-commerce w Polsce.

„E-biznes do Kwadratu” 18 h. szkolenia wideo!

Oscar Czytelników dla „Biblii e-biznesu 2”!

Najlepsza Książka Roku
oraz nr 1 w kategorii "Biznes IT" Biblia e-biznesu 2

Moje książki

Wsparcie dla e-biznesu:

Sprzedawaj skuteczniej!






"Wolny od ZUS"
- II wydanie już dostępne!



Profesjonalna korekta
i redakcja tekstów

Reklama

Czytasz „Mensis”?


Kliknij okładkę i pobierz bezpłatnie najnowszy numer

Subscribe to our newsletter

 

Subscribe to our newsletter